10 GOUDEN REGELS VOOR EEN PERFECT FEEST

Een feestje geven dat op rolletjes loopt, is een waar genoegen. Op zich geeft het al voldoening om een groep mensen bij elkaar te brengen om samen iets te vieren (een verjaardag, afstuderen, een promotie, een vertrek…). En als alles dan ook nog eens vlekkenloos verloopt, de gasten het naar hun zin hebben en wij zelf er ook nog eens plezier in hebben (en in het middelpunt van belangstelling staan, laten we het maar toegeven…), dan is onze dag (avond, nacht) goed. Het kan niet meer stuk!

Ja, zo gaat het in onze fantasie. Maar in de praktijk gaat het er soms toch anders aan toe. Want het organiseren van een party, en er de gang in houden als de gasten er eenmaal zijn, is een kunst. Je hebt te maken met een precair evenwicht. Het kleinste of geringste akkevietje kan roet in het eten strooien. De sfeer zakt ineen als een soufflé.

Een geslaagde party vraagt allereerst om een gedegen voorbereiding. Er moet tot in de kleinste details gepland en georganiseerd worden. En tijdens het feestje zelf moet er constant bijgestuurd worden. Hier zijn enkele praktische, maar efficiënte adviezen die je kunnen helpen een party te organiseren die je vrienden zich nog lang zullen heugen.

KIES DE DATUM MET ZORG.

De dag van de week kan al bepalend zijn voor het succes van je feestje. Gewoonlijk komt het weekend de meeste genodigden het beste uit. Maar ook donderdag en vrijdag kunnen goede dagen zijn. Vermijd de eerste dagen van de week, tenzij ze in een feestperiode met vrije dagen vallen.

STEL ZORGVULDIG EEN LIJST VAN GENODIGDEN OP.

Probeer een homogene groep mensen bij elkaar te brengen. En zorg ervoor dat mannen en vrouwen in ongeveer gelijke getale aanwezig zijn.

NODIG GEEN (ECHT)PAREN UIT DIE NET UIT ELKAAR ZIJN.

Als je moet kiezen – hoe vervelend ook – neem dan een duidelijke beslissing. Je wilt toch niet dat de borden of glazen na het tweede drankje door de lucht vliegen? Hetzelfde geldt voor personen die elkaar duidelijk niet kunnen luchten of zien. Laat één van de twee thuis, tenzij het echt niet anders kan. Onaardig? Het kan zijn. Maar je zou het ook ‘zelfverdediging’ kunnen noemen.

WIJS EEN PAAR ‘VELDASSISTENTEN’ AAN.

Het zal onmogelijk zijn om helemaal alleen alles onder controle te houden. Verdeel de taken onder de personen waarvan je weet dat ze je willen helpen.

VERZEKER JE ERVAN DAT JE GENOEG ETEN EN DRINKEN (ALCOHOLISCHE MAAR VOORAL OOK NIET-ALCOHOLISCHE DRANKJES) INSLAAT.

Niets is triester dan een tafel vol lege borden en flessen.

DE MUZIEK.

Uiterst belangrijk. Laat je bij de muziekkeuze leiden door het type feestje, het publiek en de te vieren gelegenheid. Een verkeerde muziekkeuze kan ‘dodelijk’ voor het succes van je feestje zijn. Let ook op het volume. Varieer de geluidssterkte al naar gelang de stemming van het feestje.

ZORG ERVOOR DAT JE TIJDENS JE EIGEN FEESTJE NADRUKKELIJK AANWEZIG BENT.

Verdeel je aandacht over de gasten, ontvang ze persoonlijk, wissel een paar woorden met iedere gast, stel de genodigden die elkaar niet kennen aan elkaar voor en neem de zorg voor ‘eenzame’ of verlegen gasten op je. Bereid je maar voor op een zware avond met veel pr-bezigheden! Bevorder de integratie tussen de genodigden zodat zich een mooi amalgaam van mensen vormt. Een party die bestaat uit vele, kleine groepjes is geen party, maar een bar met toevallige voorbijgangers.

VERZEKER JE ERVAN DAT DE GENODIGDEN GOED VOOR OGEN HEBBEN OM WAT VOOR PARTY HET GAAT.

Wees niet bang om aanwijzingen voor wat betreft de kleding te geven. Het is heel vervelend voor de gasten om te ontdekken dat ze ‘underdressed’ of ‘overdressed’ zijn. Wees ook duidelijk over het soort party. Schenk je cocktails of is er een buffet? Zo staan de gasten na afloop van het feestje niet onverwacht met een lege maag op de stoep en voorkom je dat er niet gegeten wordt omdat men thuis al gegeten heeft.

BEPAAL ZELF WANNEER HET TIJD IS VOOR DE GASTEN OM NAAR HUIS TE GAAN.

Niets is triester dan een party die langzaam doodbloedt en die zich voortsleept, ook al is duidelijk dat de gastheer of -vrouw of de organisatoren maar al te graag naar bed zouden gaan. Geef op de uitnodiging, behalve het aanvangstijdstip, ook een aflooptijd aan. Wordt het een knallende fuif en zit de stemming er tegen de van te voren bepaalde ‘sluitingstijd’ nog helemaal in, dan kun je altijd nog van idee veranderen.

HOUD REKENING MET DE BUREN.

Heb je een goede verstandhouding met de buren, nodig ze dan uit. Houd in ieder geval rekening met hun dagelijks leven, zet de muziek niet te hard en houd je gasten onder controle. De volgende keer dat je buren een feestje geven, houden zij hopelijk op hun beurt ook rekening met jou.

bron: http://www.adversus.nl

 

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.